Fotograf: Privat | Opdateret

DEBAT: Udvikling kræver retning og omtanke

I forbindelse med byrådets behandling af kommuneplanstrategien sagde jeg, at vækst både kan være godt og vigtigt. Det mener jeg stadig.

Næstved Kommune har brug for udvikling. Vi har brug for nye boliger, arbejdspladser, investeringer, grøn energi og stærke lokalområder. Vi skal være en kommune, hvor mennesker kan bo, arbejde og leve hele livet.

Men der er et vigtigt “men”.

Vækst må aldrig blive et mål i sig selv. Udvikling skal have retning, rammer og omtanke. Når vi taler motorvej, erhvervsarealer, boliger, turisme, byudvikling og vedvarende energi, skal vi samtidig sikre natur, klima, trafiksikkerhed, lokale fællesskaber og reel borgerinddragelse.

Der er mange gode elementer i kommuneplanstrategien. Blandt andet byomdannelse, klimatilpasning, skovrejsning, bynatur, varierede boligformer, grøn energi og ønsket om at styrke lokalområderne.

Men i SF savner vi en tydeligere balance mellem udvikling, natur og lokalsamfund.

Jeg savner især, at naturen står tydeligere som et styrende princip. Naturen er ikke kun noget, vi skal have adgang til, gå tur i eller bruge til oplevelser og turisme. Noget natur skal også have fred og beskyttes for naturens egen skyld.

Det samme gælder byudvikling, erhvervsudvikling og grøn energi. SF ser positivt på nye boliger, arbejdspladser, investeringer, sol og vind energi . Men udviklingen skal ske klogt og de steder, hvor vi politisk og planmæssigt har besluttet, at den skal foregå.

Borgere, virksomheder og lokalsamfund skal kunne stole på de planer, vi vedtager.

Strategien taler positivt om varierede boligformer. Det er godt. Men SF ønsker en tydeligere ambition om flere almene boliger, ungdomsboliger, seniorvenlige boliger og boliger, som kan betales af almindelige indkomster.

Endelig må strategien ikke låse kommunen fast på en havneudflytning, før konsekvenserne for natur, vandmiljø, trafik og økonomi er fuldt belyst.

For mig handler det ikke om at være imod vækst. Det handler om, at vækst skal være klog, ansvarlig og til gavn for hele kommunen.

Det er for mig en kommune i balance.

Mikkel Lerrin Schannong, 
Byrådsmedlem for SF

Mikkel Lerrin Shannong. Foto: Presse

Mikkel Lerrin Shannong. Foto: Presse