Fotograf: Privat | Opdateret

DEBAT: Kan vi diskutere principper uden at stemple hinanden?

Jeg må ærligt indrømme, at jeg er blevet lidt bekymret over den debat, der er opstået om regnbueflag på kommunale bygninger. Ikke fordi folk er uenige med mig. Det er helt fair. Det er politik, og selvfølgelig skal vi kunne diskutere principper åbent.

Dét, der bekymrer mig, er hvor hurtigt man bliver tillagt holdninger, man ikke har. Hvis man mener, at offentlige institutioner skal være politisk og symbolsk neutrale, bliver man pludselig beskyldt for at være imod LGBT+ personer, imod mangfoldighed eller imod menneskers frihed. Det er simpelthen usmageligt. 

Jeg støtter fuldt ud, at alle mennesker skal kunne leve frit, være sig selv og behandles med respekt og lige rettigheder. Det burde faktisk ikke være kontroversielt. Men jeg mener samtidig, at kommunens officielle flagstænger skal bruges til officielle flag og markeringer, der samler os bredt som kommune.

Det betyder ikke, at vi fra politisk side, ikke kan markere Pride eller støtte budskabet om respekt, frihed og ligeværd. Tværtimod.

Vi kunne som byråd lave en fælles pressemeddelelse eller debatindlæg. Vi kunne arrangere et optog eller holde taler på torvet. Vi kunne bakke tydeligt op uden at gøre kommunale institutioner til politiske symbolbærere.

For mig handler det her ikke om mennesker. Det handler om kommunens rolle.

Hvis vi ikke længere kan tage en principiel debat om offentlige symboler uden straks at mistænkeliggøre hinandens menneskesyn, så er polariseringen måske ved at blive et større problem end selve flagdebatten

Skal vi ikke bare behandle hinanden ordentligt og med respekt for forskelligheder?

Kasper Schneider
Byrådsmedlem, Liberal Alliance