Fotograf: Næstved Kommune | Opdateret

Ridderkors til Linda Frederiksen

Efter mere end 30 år i lokalpolitik er byrådsmedlem Linda Frederiksen blevet hædret med Dannebrogordenens Ridderkors af 1. grad for sin mangeårige indsats for Næstved Kommune.

Der var både anerkendelse og applaus på dagsordenen, da Næstved Byråd mandag aften afholdt sit sidste møde inden sommerferien.

Her kunne borgmester Kenneth Sørensen overrække Dannebrogordenens Ridderkors af 1. grad til byrådsmedlem Linda Frederiksen som anerkendelse af hendes mangeårige arbejde for lokaldemokratiet og udviklingen af kommunen.

Det var tidligere borgmester Carsten Rasmussen, der indstillede Linda Frederiksen til hæderen.

Mere end tre årtier i lokalpolitik

Linda Frederiksen har været en markant skikkelse i kommunalpolitik siden 1994, hvor hun blev valgt ind i byrådet i den daværende Suså Kommune for Socialdemokratiet.

Gennem årene har hun haft en lang række politiske poster. Hun begyndte i Børne- og Familieudvalget og senere Kultur-, Aktiverings- og Omsorgsudvalget. I 2005 blev hun udnævnt til 1. viceborgmester i Suså Kommune.

Da kommunalreformen nærmede sig, spillede hun også en aktiv rolle i sammenlægningsudvalget for den nye Næstved Kommune. Efter kommunesammenlægningen i 2007 fortsatte hun sit arbejde i blandt andet Økonomiudvalget og som formand for Arbejdsmarked og Erhverv.

Har sat aftryk på kommunen

Siden har Linda Frederiksen haft centrale roller i flere af kommunens udvalg og bestyrelser.

Hun blev igen 1. viceborgmester i 2011 og fortsatte samtidig som formand for Arbejdsmarked og Erhverv. Senere blev hun formand for Kulturudvalget og har også været medlem af Havnebestyrelsen.

I den seneste byrådsperiode sad hun blandt andet i Økonomiudvalget, Klima-, Miljø- og Friluftsturismeudvalget, var næstformand i Børne- og Ungeudvalget og formand for det særlige §17, stk. 4-udvalg om havneudvikling.

I den nuværende periode er hun medlem af Ældre- og Omsorgsudvalget, næstformand i Kultur-, Forenings- og Lokaldemokratiudvalget samt medlem af §17, stk. 4-udvalget for Havn og Byudvikling.

Ved siden af de kommunale hverv har hun gennem årene været engageret i en række foreninger og bestyrelser, hvor hun har arbejdet tæt sammen med borgere og lokale aktører.

Borgmesteren: En særlig indsats

Ved overrækkelsen fremhævede borgmester Kenneth Sørensen, at Linda Frederiksen gennem mere end tre årtier har ydet en betydelig og helt særlig indsats for Næstved Kommune.

- Linda, du har i dén grad gjort dig fortjent til denne anerkendelse, lød det fra borgmesteren, inden Ridderkorset blev overrakt. 

Efter byrådsmødet benyttede byrådsmedlemmerne lejligheden til at ønske Linda Frederiksen tillykke med den fornemme hæder og samtidig hinanden en god sommer.

Linda Frederiksen omgivet af sin tidligere og nuværende borgmester, Carsten Rasmussen (t.v.) og Kenneth Sørensen. Foto: Næstved Kommune

Linda Frederiksen omgivet af sin tidligere og nuværende borgmester, Carsten Rasmussen (t.v.) og Kenneth Sørensen. Foto: Næstved Kommune