Der stod 37 grader på termometret og det var den varmeste dag i Danmark nogensinde. Præcis sådan en dag, hvor den sydsjællandske sommerperle Karrebæksminde var det eneste rigtige sted at være hele lørdagen.
Livredderne, Thor Majgård og Lisbeth Seidler Madsen, holdt godt øje med de mange badegæster.
- Der er i gennemsnit omkring 300 i vandet ad gangen, så der er mange at holde øje med. Men det er har været småting, vi har været ude til. Et barn måtte vi efterlyse, og det ble heldigvis hurtigt fundet. Ellers har det være småskrammer, fortalte Thor Majgård.
Artiklen fortsætter under billedet...
Lisbeth Seidler Madsen og Thor Majgård holder øje med badegæsterne. Foto: John Ringstrøm
Længere henne af Lungskyst ligger Café Kyst, og her havde bestyrer John Avcil en varm dag bag disken i Kyst To Go.
- Det er meget, meget varmt. Jeg koger. Men det går godt med forretningen her i varmen. Jo varmere, jo flere kunder, sagde Avcil.
Lige så mange kunder havde Søren Jakobsen ikke på Fiskerlejet, selv om bandet DIVA gik på klokken 15.
- De fleste er jo på stranden. Man må sige, det er sydlige temperaturer, vi har, og det skal vi ikke klage over. Det er dog nok lige i den høje ende, men specielt vores aftener er fantastiske til klokken 22 eller 23, hvor folk bare sidder og hygger sig, sagde Jakobsen, der har musik hver dag hele juli.
Artiklen fortsætter under billedet...
Søren Jakobsen (th) havde fået hjælp bag baren på Fiskerlejet af vennerne Hans Snestrup (t.v.), Jakob Nørr og Per Knudsen. Foto: John Ringstrøm
Kenneth Oppermann, der driver Kanalkroen på landsiden af kanalen, svedte også tran i varmen. Men han så ud til at elske det trods kokkedragt som uniform.
- Jeg vil overhovedet ikke klage over varmen, men det holder selvfølgelig lidt kunder væk fra restauranten her midt på dagen. Det er for varmt til at spise, sagde Oppermann, der prøvede at køle sig ved at gå lidt ud i vinden eller på ”køl”, som formentlig er spisestedets kølerum.
På plænen ved siden Kanalkroen var der lørdagsmarked og på kanalen daffede både speedbåde, motorsejlere og kuttere frem og tilbage for at få lidt luft.
Artiklen fortsætter under billedet...
Enø Strand var som fluepapir på den varmeste dag nogensinde. Foto: John Ringstrøm
Ved Enø Bageri var køen til isen logisk nok alenlang hele dagen, og på Café Vivaldi gjorde man klar til aftenens koncert med Players. Men sommerlandets helt store begivenhed fandt sted på Martens Røgeri lidt over klokken 15.
Her lød ”Alle sømænd er glade for…” ud af højttalerne, og folk stod som sild i en tønde for at få et glimt af orkestret. For det var Agersøbandet, der var på. Med selveste Sebastian Sztuk i forgrunden. Den oprindelige forsanger og opfinder af De Glade Sømænd (i dag ”Sømændene”) var vendt tilbage til det røgeri, han selv havde arbejdet på som dreng. Og nu havde han samlet en flok venner, som leverede en herlig eftermiddag for de mange gæster på Martens.
Artiklen fortsætter under billedet...
Sebastian Sztuk i hopla for Agersøbandet. Foto: John Ringstrøm
Den fik både med Solskin ombord, Hvalen Hvalborg, Når en Sailor går i land og selvfølgelig den lokale klassiker Karrebæksmindevalsen, som fik hele røgeriet til at gynge.
- Folk er glade og det er fantastisk, at solen skinner. Vi er beæret over, at Sebastian valgte at spille hos os i dag, for han startede jo faktisk Sømændene her på Martens Røgeri, kom det fra Martens-chefen Sanne Graumann.
Der blev sunget og gynget, da Agersøbandet leverede et hav af syng-med-sange. Foto: John Ringstrøm