Det bliver dog en lidt anderledes åbning, end man har været vant til de seneste fem år. Her har forpagterparret Benny og Werna Pedersen med succes drevet den populære musikcafé, men i 2026 kommer der nye kræfter til.
Boye Larsen, der bor i Karrebæksminde, har solgt sin andel af Ringsted-virksomheden BL Autolakering og skal fremover drive Fiskerlejet sammen med Søren Jakobsen, der har købt sig ind i hele området, Stejlepladsen.
- Jeg stopper i Ringsted 31. december og skulle finde på noget. Jeg vil gerne slutte mit arbejdsliv med noget andet. Og det bliver noget helt andet, konstaterer Boye Larsen.
Søren Jakobsen og Boye Larsen har kendt hinanden, siden deres koner gik i mødregruppe sammen for 31 år siden.
Artiklen fortsætter under billedet...
- Det passer os begge to godt, at vi kan få noget at hive i. Vi har altid gerne ville lave forretning sammen, men det er aldrig blevet til noget før nu. Vi har bare været længe om det, lyder det fra Larsen med et smil.
Konceptet i det idylliske Fiskerlejet har bestået i levende eftermiddagsmusik af forskellig art næsten hver dag. Samtidig har gæsterne haft mulighed for at medbringe mad, mens øl, vand, vin og drinks kunne købes på Fiskerlejet.
- Det har været en stor succes. Vi kan næsten kun ødelægge det, men det gør vi ikke, siger Boye Larsen med et grin og fortsætter:
- I store træk skal vi køre plug-and-play og have musik hver dag. Og vi håber, at nogle af de ansatte kommer igen, så vi ikke skal ud og finde alle mulige andre. Folk er jo glade for at komme her, så der er ikke grund til at lave om på det, fortæller Boye Larsen, der også glæder sig over, at Benny og Werna Pedersen har sagt ja til at være ”konsulenter” i det første lille års tid.
- Der kommer ikke de store, vilde ændringer lige nu. Det kan måske være foredrag, bogsignering eller andet kreativt. Musikken kan måske også blive mere varieret, konstaterer Larsen, som ellers aldrig tidligere har haft med musik at gøre.
Faste åbningstider
- Men jeg kan godt lide at have med mennesker at gøre. Der bliver tryk på om sommeren. Det bliver sjov, siger han.
Søren Jakobsen har som koncert-arrangør i både Næstved og Nykøbing Falster haft med masser af musik at gøre. Men så store koncerter skal man nu nok ikke forvente i Fiskerlejet. Til gengæld vil han stramme op på åbningstider på hele Stejlepladsen.
- Der kommer til at være faste åbningstider på Stejlepladsen. Hvis man for eksempel kører hertil fra Fensmark, skal du være sikker på, at der er åbent på de tider, der er annonceret, pointerer Jakobsen.
Artiklen fortsætter under billedet...
Udover forpagterskiftet skal Fiskerlejet også til at bestå af den nuværende græske ”streetfood-bar” på den anden side af stien. Hvad der skal være dér, ved Jakobsen og Larsen dog ikke endnu. Der kommer også nye lejere ind i Vaffel-bageriet og Petersens Pizza.
Benny Pedersen glæder sig over, at Fiskerlejet kommer i trygge hænder.
- Vi har haft fem gode år med gang i den. Der er jo ingen faste pladser hernede, men der er nogle af vores rigtig trofaste gæster, der kom med et sjovt skilt, hvor der stod ”Bennys og Wernas plads”. Det har vi sat op, så vi stadig er en lille del af det, siger Pedersen med et smil.